Nyugat-Európában számos eszköz segíti az önkormányzatok munkáját abban, hogy polgárai számára korszerű szolgáltatásokat nyújtsanak. Fogékonyak legyenek a lakossági igényekre, kreatívak az újabb és újabb szolgáltatások beindítása terén, hajlandóak legyenek helytelen beidegződéseik felülvizsgálatára. CAF és a többiek...
CAF és a többiek
Ezek közül számos eszközt már a hazai önkormányzatok is alkalmaznak. Az elmúlt években minőségirányítási rendszerek kerültek bevezetésre számos településen, egyre több nagyváros úgynevezett Közös Értékelési Keretrendszert ( Common Accessment Framework – CAF) is alkalmaz a közigazgatás munkájának vizsgálata céljából. E két eszköz mellett megemlítendő még a hazai szabályzókon alapuló köztisztviselői teljesítménymérés rendszere, de nem szabad megfeledkezni olyan eszközökről sem, mint a közvélemény-kutatás, a lakossági fórumok és az önkormányzat által fenntartott ingyeneses hívható zöld szám.
Az eredményesség is mérhető
Az elvek és a kidolgozott rendszerek szépek és jók, a hazai gyakorlat azonban egyelőre hagy kívánnivalót maga után. A személyes beszámolók, közigazgatás fejlesztésével foglalkozó szakemberek tanulmányai alapján az látszik, hogy
az önkormányzati munka kontrollja a „városháza falaiig” terjed
, azaz az eljárás
minősége intézményesített kontroll alatt lehet, ám annak eredményessége kevésbé
. Még egyszerűbbre lefordítva, az önkormányzatok nem nagyon tudják, hogy elvégezett munkájuknak milyen eredménye lett a helyi társadalomban? A minőségbiztosítási rendszerek egyik legfontosabb aspektusa annak mérése, hogy milyen hatásfoka lett a hivatali által elvégzett feladatnak. Az önkormányzatok kapacitásai így is túlfeszítettek, ezért
erre a terültre kézenfekvő lenne egy informatikai eszköz szolgálatba állítása.